Kultúra

2015.01.31. 13:36

A premier előtt betegedett le Kovács Edit

Péntek este mutatták be a Békéscsabai Jókai Színházban, Béres László rendezésében Federico García Lorca: Bernarda Alba háza című előadását. A címszereplő, Bernarda Albát alakító Kovács Editet vasárnap heveny torok bántalmakkal kórházba szállították, szerdán azonban már ismét próbált. A darabbal kapcsolatban úgy fogalmazott: időről időre felül kell vizsgálni azokat a szabályokat, amiket mi magunk hozunk.

Licska Balázs

– Hogy van? – kérdeztük még a pénteki premier előtt Kovács Edit Domján Edit-díjas, Gálfy Gyűrű-díjas színművészt.

– Köszönöm szépen, jól. Vasárnap délután valóban bajban voltam, de a békéscsabai kórházban dolgozók, az orvosok szakértelmének köszönhetően szerencsés fordulatot vett a történet. Nagyon hálás vagyok az egész csapatnak, hiszen odaadó, áldozatkész munkát végeztek, és nem csak az én tapasztalatom szerint.

– Előfordult már, hogy pont a bemutató előtt betegedett le?
– Megesett már, hogy megfáztam, de ez más volt, ilyen súlyos vírusfertőzés még nem kapott el. Amikor premierre készül az ember, az sokkal nagyobb koncentrációt igényel, olyankor feszültebb, idegesebb is, és ezáltal az egészség is veszélyeztetettebb.

– Miben különleges, miben másabb a Bernarda Alba háza azokhoz a darabokhoz képest, amikben eddig szerepet kapott?
– Szinte mindenben. Az egész formavilága izgalmas. Szerda este már ismét jöttem próbálni, hallgattam a kollégákat. Olyankor kell magába szívnia az embernek azokat az érzéseket, amikből aztán megszólal. Az egész előadásnak van ugyanis egy ritmusa, egy töltöttsége, amit muszáj felvenni. Őszintén mondom: ez egy szép darab, szép alakításokkal tűzdelve.

– Megtanult flamencózni?
– Mindenkinek meg kellett, de az én figurám sokkal zártabb. A flamenco egy nagyon erotikus tánc, Bernarda Alba viszont mindenféle szempontból egy sérült nő. A jelleme ábrázolódik azon a mozgáson, amit csinálni kell, és az én szerepemre nem is igazán jellemző a flamenco, más irányból kellett megközelíteni. A darab azért is különleges, mert nem úgy vagyunk színpadon, mint máskor, mint ahogy eddig láthatott a közönség. Béres László, a rendező egészen más formanyelvet talált ki.

– Bernarda Alba egy kőkemény asszony, hasonló szerepekben már láthatta a közönség. Ugyanakkor vígjátékokban is szerepelt. Melyik karakter áll közelebb a szívéhez?
– Tulajdonképpen a drámát szeretem. Azt, amikor lehet mesélni az érzésekről, a nehéz élethelyzetekről, melyekből kiutat lehet mutatni. A színház hihetetlen erővel bír: nem megoldásokat, igazságokat kell kimondani, hanem az életet átszövő problémákról kell beszélni, azokkal kell megszólítani a közönséget – az ilyen előadásokat szeretem. Bernarda Alba karaktere sokkal keményebb, mint én vagyok. Persze mindenkiben megvan mindenféle érzés és tulajdonság, de az nem mindegy - és tudatos döntés része -, hogy mit használ a színész mindezekből. Én nem használom ezeket. Nyilván időnként én is tudok úgy szólni, ami megdöbbentő mások szemében, ami kemény. Azt gondolom azonban, hogy a másik tisztelete sokkal fontosabb, mint legyőzni, ráerőszakolni a saját akaratomat.

– Mit adhat a közönségnek a mű?
– Ebben a sokrétű darabban mindenki rálelhet arra, ami számára vonzó. Egy erőteljes szerelmi szál is kibontakozik, lehet, valakit az érint meg. De nem csak erről van benne szó. A világ kezdete óta a kis közösségek mindenféle szabályokat hoznak maguknak, hogy életben maradhassanak, működhessenek. Ám mindenki változik, mást gondol 14, mint 50-60 évesen. A mű azt is feszegeti, hogy ki mennyire ragaszkodik a közösség régen meghozott szabályrendszeréhez, mennyire szembesül a saját döntésének eredményével, mennyire képes szembenézni saját magával. Ugyanis lehet, hogy a legkisebb elhatározásnak is olyan hozadéka van a jövőre nézve, amire nem is gondol.

– Önnek milyen személyes mondanivalóval bírt?
– A saját életemet is megvizsgáltam, hogy én mennyire vagyok szabálykövető. Időről időre felül kell vizsgálni azokat a megcsontosodott, évtizedek alatt megfogant gondolatokat, regulákat, amiket hozunk magunknak, magunkra nézve. Tudomásul kell venni az élet változását, hiszen mindig minden változik: mi is, a világ is.

Lorca utolsó drámája

A darabban Bernarda Albát Kovács Edit Domján Edit-díjas, Gálfy Gyűrű-díjas színművész alakítja, anyját Nagy Erika, öt lányát pedig Komáromi Anett, Fehér Tímea, Tatár Bianka, Liszi Melinda és Tarsoly Krisztina.

A Bernarda Alba háza a spanyol szerző, Federico García Lorca utolsó és talán legjobb drámája. Az Andalúziában játszódó történetet átszövi a spanyolos temperamentum. Bernarda Alba otthonát – férje halála után – börtönné változtatja, ugyanis a hagyományoknak megfelelően a nyolcéves gyász ideje alatt a kinti világra néző minden ajtó és ablak becsukódik. Ez boldogtalanná teszi a zordon, kemény akaratú asszony és más-más természetű leányai életét. A házban élők nőisége pusztulásra van ítélve, börtönükből az út csak fizikai vagy szellemi szabadságuk teljes feladásához vezet.

Címkék#színház

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!