Közélet

2014.11.24. 16:29

Dr. Vekerdy: a kamasz átépítés miatt átmenetileg zárva

Jól szeretni – tudod-e hogy milyen a gyereked? – ezzel a címmel tartott a napokban Békéscsabán, a Csabagyöngye Kulturális Központban telt ház előtt előadást dr. Vekerdy Tamás pszichológus. Úgy véli, a szeretet egy lila ködbe burkolózó fogalom, ami azt jelenti, hogy a másik szemszögéből nézzük a dolgokat. A humorral átszőtt másfél órás „szülői értekezleten” beszélt az óvodás, a kisiskolás és a kamaszkorban lévő, végül az egészen kicsi gyerekekről.

Licska Balázs

Az óvodás gyermekekről azt mondta, hogy máshogy működnek, mint ahogy azt elvárnánk. Nem kell meglepődni, ha a „Mi volt ma?” kérdésre „Semmi.” a válasz. Hangsúlyozta, hogy a szabad játék, tehát amikor azt csinál, amit szeret, a legfejlesztőbb tevékenység számukra. Ha nem tanultak aznap semmit, az csak jót jelent, mert nem is szabad. A spontán utánzás a legjobb tanulás ebben az időszakban, ezért jó mintát kell adni.

– Nem szabad javítgatni őket – tette hozzá a szakember. Egy példát is felhozott, hogy ha tányért helyett „tányérat” mond a kicsi, nem gond, mert egyébként nyelvtanilag az lenne a helyes. Érdekességként elmondta, hogy azok a gyerekek, akik minden nap hallanak mesét, másfél évvel előzik meg fejlettségben azokat a kortársaikat, mint akik csak rendszertelenül.

– Az iskola az ő dolga! – hangsúlyozta. Véleménye szerint nem szabad kérdezgetni, hogy „Betetted a tornazsákot?”, rá kell hagyni. Ha háromszor is otthon felejti, negyedszerre már viszi. Gyakorolni sem kell otthon, pláne egész nap után. Az olvasás, az írás és a számolás kulturális alapkészségnek minősül, amit kevés gyakorlással és hosszú időn keresztül sajátítanak el. Meglepő, de alvás közben tanulunk, persze nem párna alá tett könyvvel.

[caption id="" align="alignleft" width="430"] Fotó: Lehoczky Péter
[/caption]
Egy professzort idézve azt mondta, hogy a házi feladatnál nincs feleslegesebb dolog. Azt sem érti, ki találta ki, hogy karácsonyra vagy év végére minden gyereknek tudnia kell írnia, olvasnia. Hozzátette, hogy a lassabban érők között is sok a tehetség. Az értelmi intelligencia tíz faktorból áll, melyekből csak kettőt osztályoznak, ahol eleve fejletlenebbek a kicsik. A szülők néha lehetnek cinkosok, és le lehet diktálni például a fogalmazást, mert ezzel is fejlődnek, később maguktól írnak remekműveket.

– A kamaszkor a második születés kora, amikor egy önálló személyiség születik. A korábban aranyos gyerek bezárkózik, nem akar semmiről sem beszélni, és szinte ölni tud a tekintetével, szemtelen, eleven és folyton csak vitatkozik – jellemezte a tizenéveseket dr. Vekerdy Tamás. Hangsúlyozta, hogy az agyban is jelentős változások zajlanak ekkor, és hogy a kamaszra ki lehetne táblázni, hogy „átépítés miatt átmenetileg zárva”.



Összehasonlította a régi és a mostani világot. Mint részletezte, a XIX. század végén 16 éves korban menstruáltak először a lányok, 17 évesen férjhez mentek, 18 évesen pedig már szültek, tehát a „kamaszkor” két évre sűrűsödött. Most viszont már esetenként 11-12 évesen megkezdődik a vérzéses korszak a lányok számára, és sokan csak 30 éven túl vállalnak először gyermeket, tehát az egykori kétéves időszak mára 20 esztendősre tolódott ki.

Kifejtette, hogy eddig melegen kellett ölelni lelkileg és testileg egyaránt a gyermekeket, most viszont el kell engedni a kamaszokat, a szülőnek elég otthon szorongania. Hangsúlyozta, most dől el igazán, hogy a születéstől a kicsi három-, illetve tízéves koráig kialakult-e a személyes érzelmi kapcsolat. Az lesz kemény drogos, aki érzelmi nélkülözéssel érkezett meg a kamaszkorba, ami a második dackorszak is, és ami tilos, azt pláne szeretnék kipróbálni a fiatalok.

– A gyerek „kileng” magától, a kérdés, hogy amikor zuhan, el tudom-e kapni – folytatta. Egy másik neves szakembert idézve elmondta, hogy a kamaszok jelenlétét el kell viselni. Célt tévesztenek és tévesek azok a szlogenek, hogy „amíg az én kenyeremet eszed, amíg az én házamban laksz”, addig ezt és ezt kell tenni. Nem szabad a buliba elengedett fiataltól telefonhívást kérni, ha sikeres volt a nevelés, magától teszi azt meg. 

Az előadás végén a résztvevők kérdéseket is feltehettek dr. Vekerdy Tamásnak, sorjáztak is a felvetések. Ezekre válaszként kifejtette, hogy élményre és örömre van szükség az iskolában, a tanulásban, és ismét egy neves szakembert idézve kijelentette, hogy ahol untatnak, onnan el kell menekülni. Úgy véli, hogy a jövőben öt készségre, tudásra lesz szüksége az embereknek: az írásra, az értő olvasásra, az elemi számolásra, a komputer használatára és az angol nyelvre.


Válaszolt a Tanár úr

Ikreim vannak, a lány izgága, sok barátja van, a fiú viszont zárkózott, és már többször is mondták, hogy hiányzik belőle a vagányság, az agresszió – vetette fel egy szülő az előadáson. Erre a „Tanár úrnak” szólított szakember kifejtette, az ikrek közül az egyik mindig domináns. Hogy önálló személyiségük kiteljesedhessen, érdemes őket az iskolában külön osztályba íratni.

A 79 éves dr. Vekerdy Tamás az egyik legnevesebb pszichológus ma Magyarországon, számos könyve jelent meg eddig a család, a gyermeknevelés témakörében. Az előadásával azonos, Jól szeretni – tudod-e milyen a gyereked? címet viseli egyik legújabb kiadványa. 


 

A 79 éves dr. Vekerdy Tamás az egyik legnevesebb pszichológus ma Magyarországon, számos könyve jelent meg eddig a család, a gyermeknevelés témakörében. Az előadásával azonos, Jól szeretni – tudod-e milyen a gyereked? címet viseli egyik legújabb kiadványa. Fotó: Lehoczky Péter -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!