Közélet

2014.08.22. 14:25

Rendelői szócsata: a türelem a legjobb orvosság

Az orvosok 13 százaléka szerint kifejezetten gyakori, hogy a mindennapi tevékenység során támadóan, fenyegetőzően lépnek fel a szakemberekkel szemben. A többség (71 százalék) ritkábban tapasztalja ezt a jelenséget, 16 százalék pedig egyáltalán nem találkozik ezzel — olvasható a Szinapszis Kft. kutatásában.

BEOL

healthcare

Fotó: Getty Images/iStockphoto

A jogi szempontból fenyegetőző fellépés valamivel gyakoribb a szakorvosok (17 százalék) körében, mint a háziorvosok esetében (10 százalék), és az életkor emelkedésével is jelentősen csökken azon orvosok aránya, akik ilyen jellegű tapasztalatokról számolnak be. Míg az 1976 előtt végzett orvosok 26 százalékát soha nem érte atrocitás ebből a szempontból, addig a legfiatalabb, 1995 után végzett korosztály mindössze 7 százaléka mondhatja el magáról ugyanezt.

Az orvosok 12 százaléka említette, hogy bántalmazta már őt fizikailag is betege, és összességében további közel 30 százalékuk hallott ilyen esetről saját környezetében. Elsősorban a férfiak, szakterület alapján pedig a szakorvosok körében jóval gyakoribb a tettlegesség előfordulása, míg az életkor emelkedésével jelentősen csökken az inzultusról beszámoló doktorok aránya.

A témával kapcsolatban több ponton is jelentős véleménykülönbség mérhető a lakosság és az orvosok között. A doktorok 86 százalék érzi úgy, jogi értelemben az orvosok helyzete teljesen kiszolgáltatott, míg ezzel a laikusok mindössze 35 százaléka ért egyet. Szintén eltérően látják a helyzetet abban is, hogy a jogi következményektől való félelem mennyire árnyékolja be egy orvos szakmai munkáját: a praktizálók 69 százaléka szerint ugyanis ez valóban így van, míg a lakosság csupán 38 százaléka osztja ezt a véleményt. Döntően a szakma érzi magáénak azt az állítást, miszerint a bíróságok elfogultak az orvosokkal szemben, a betegek irányában, másik oldalról pedig főként a lakosság állítja: az orvosi hiba tabunak számít a szakma körében.

Jellemzően a doktorok, de magas arányban a laikusok is egyet értenek azzal, hogy az egészségügyben a jogi kérdések szerepe biztosan fel fog értékelődni a jövőben, illetve az orvosi hibák kezelésének, kommunikációjának nincs kultúrája Magyarországon.

Egyébiránt gyakoribb konfliktusforrás, hogy a beteg olyan szolgáltatást, gyógyszert, egyebet szeretne kérni, „megrendelni”, amire az orvosnak nincs lehetősége. Hiába gondolja a páciens, hogy valamitől azonnal meggyógyulna, ha a társadalombiztosítás azt – anyagilag – nem támogatja, s ezt az orvos sem vizsgálhatja felül.

— A kutatással ellentétben nálunk egyáltalán nem tapasztalható agresszív fellépés a betegek részéről. Sőt, az utóbbi években sokat javult a helyzet — reagált a felmérésre dr. Buki Mária, békéscsabai háziorvos, aki rendelőjében havonta több mint ezer beteget lát el. Hozzátette, két-három havonta előfordul, hogy egy-egy páciens idegesebben próbál kommunikálni, ugyanakkor türelmes hozzáállással minden esetben megelőzhető a verbális konfliktusok kialakulása.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!