Közélet

2014.08.02. 07:51

Megszaporodott a légi forgalom a Viharsarok felett

Bár a statisztikák szerint a légi közlekedés lényegesen biztonságosabb, mint a közúti forgalomban való részvétel, az idei év repülőgép-szerencsétlenségei – különösen az elmúlt hetek tragikus eseményei – mellett nem mehet el szó nélkül sem a szakma, sem pedig az utazó közönség.

Licska Balázs—Szabó György

Baumann Zsolt a repülés megszállottja. Gyulai olvasónk naponta nyomon követi a magyar és az európai légtérben zajló eseményeket, így természetesen a maláj gép ukrajnai tragédiáját követő folyamatokat is figyelte az elmúlt hetekben.

– Egyértelműen látható az ingyenesen hozzáférhető térképes járatinformációs programokkal is, hogy a kijevi repülőtér forgalmától eltekintve szinte üres Ukrajna légtere, a járatok határozottan elkerülik a harci cselekményekkel zsúfolt kelet-ukrajnai régiót. A légitársaságok az érintett, eredetileg arra repülő járatok útvonalától függően északi, orosz terület feletti vagy déli, jellemzően Magyarország feletti módosított útvonallal teljesítik a repüléseket – mondta érdeklődésünkre Baumann Zsolt.

Hozzátette: – A magyar területre eső módosított útvonalon repülő járatok jellemzően Kelet-Magyarország felett jelentenek megnövekedett forgalmat. A nyári időszakban Magyarország érintésével naponta legalább 3 ezer járatot teljesítenek a különböző légitársaságok, beleértve a Budapestre érkező vagy onnan induló gépeket is.


Mint a fiatalember fogalmaz, az útvonal-átszervezések következményeként becslései szerint nagyjából 5 százalékos növekedés mutatkozott, mely napi 150 járattal többet jelent az ország keleti felében.

– Összességében az figyelhető meg, hogy a legtöbb járat inkább hazánk felett repül el, mintsem hogy a korábbi megszokott útvonala helyett, Ukrajnát teljes egészében kikerülve, kelet felől térjen ki. Különösen érdekes egyébként, hogy még az orosz Aeroflot Moszkva–Simferopol (Krím félsziget) útvonalon közlekedő járata is elkerüli a kelet-ukrán donyecki régiót – osztotta meg megfigyeléseit lapunkkal Baumann Zsolt.

Tapasztalatai szerint a módosított útvonalak miatt olyan légitársaságok is megjelentek hazánk légterében, amelyek eddig nem voltak jellemzőek. Mivel azonban ma már nagyon sok légitársaság érinti Európa és hazánk légterét, olyan különleges járat vagy géptípus nem tűnt fel az égbolton, amelyet eddig esetleg nem láthattak volna a repülés iránt érdeklődők.

– A közismert Airbus A380-as óriásgép eddig is sűrűn volt hazánk légterének vendége, többször láthattuk, hogy egyszerre akár 3-4 ilyen gép is felettünk haladt el az országban – tette hozzá.
Baumann Zsolt szavait – immár a konkrét légiforgalmi adatok birtokában – Bakos József, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. főosztályvezetője is megerősítette.

– Jelentősen érezhető a forgalom növekedésében az ukrán légtérzár. Ennek mértékét egyelőre nehéz pontosan látni, hiszen a válság kirobbanása előtt is mintegy 7 százalékkal növekedett a forgalom, most azonban vannak napok, amikor 20 százalékkal több repülőt irányítanak a kollégák. Ennek legnagyobb része az ország északkeleti területei felett közlekedik, de szinte az egész ország felett megnövekedett a forgalom – mondta megkeresésünkre a szakember.

– A Békés megye feletti légi útvonalak, hasonlóan az egész ország légtere feletti útvonalakhoz, alapvetően az Európa északnyugati részéből délkeleti irányba tartó forgalom kiszolgálására hivatottak. Jelenleg ezeken az útvonalakon napi 500-ra tehető a gépek száma.

S hogy az előbbi folyamatok miként hatnak az utazási kedvre, mennyire változott meg a légi közlekedés iránti bizalom? A gyulai Baumann Zsolt szerint eddig a jegyárak mellett jellemzően a különböző járatok indulási/érkezési időpontja számított a legfontosabb tényezőnek repülőjegy-vásárláskor, ám lehet, hogy a jövőben – a rendelkezésre álló szabad, az interneten bárki számára elérhető információk birtokában – már az is fontos lesz, hogy melyik társaság merre, milyen útvonalon repül.

A korábbiaknak némileg ellentmond Hardy Mihálynak, a budapesti Liszt Ferenc Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. kommunikációs igazgatójának véleménye.

– Az elmúlt napok eseményei, így a malajziai gép lelövése Kelet-Ukrajnában, az afrikai légi szerencsétlenség, illetve a háborús helyzet Gázában és Izraelben ugyan tragikus események, de semmilyen közvetlen hatással nincsenek a magyar légi közlekedésre, így az utasforgalomra sincsen számottevő hatásuk – fogalmaz a szakember. – A tel-avivi járatok ideiglenes felfüggesztése néhány száz utast érinthetett, akik minden bizonnyal később mégiscsak útra keltek. Kelet-Ukrajna felé nincsenek járatok Budapestről, a Wizz Air pedig változatlanul közlekedik Kijevbe. Összességében a tavalyi év hasonló időszakához képest 8 százalékkal nőtt a budapesti repülőtér forgalma, ami nem jelzi a bizalom bármiféle megingását.


Nem tartanak a repüléstől a nyaralni indulók

– Tízből hatan repülőgéppel utaznak azok közül, akik külföldi útcélt választanak nyaralásuknak – fogalmaztak az egyik békéscsabai utazási irodában. Lapunk felvetésére, hogy voltak-e lemondások amiatt, hogy nemrég lelőttek Ukrajnában, illetve lezuhant Maliban egy utasszállító, azt mondták: a tragédiák miatt nem rettentek meg a nyaralást tervezők attól, hogy a repülőgépet válasszák, és nem is csökkent az utazási kedv.

– Ennek főleg az lehet az oka, hogy a mediterrán térségbe, Görögországba, Spanyolországba és Bulgáriába igyekeznek, a járatok pedig nem érintik az ukrán légteret. Akik viszont Jordániát, Egyiptomot vették célba, érdeklődnek, hogy mi a helyzet a közel-keleti térségben Izrael miatt. Télen kerülnek előtérbe a távol-keleti utazások, melyek korábban érintették az ukrán-orosz légteret is. Akkor majd bizonyára felmerül, hogy milyen légi útvonalon közlekednek a gépek. 


Valószínűtlen veszély

A katasztrófavédelem a megye veszélyeztetettségével kapcsolatban hivatalos oldalán úgy fogalmaz, hogy potenciális veszélyforrást jelent a polgári nemzetközi és belföldi légi forgalom, mely jelentősnek számít a nemzetközi légi útvonalak fő irányaiban. Hangsúlyozza azonban a dokumentum, hogy bár egy légi közlekedési balesetnek súlyosak a következményei, előfordulásának valószínűsége alacsony, mivel ritka a településsűrűség a megyében.

 

 

– Ennek főleg az lehet az oka, hogy a mediterrán térségbe, Görögországba, Spanyolországba és Bulgáriába igyekeznek, a járatok pedig nem érintik az ukrán légteret. Akik viszont Jordániát, Egyiptomot vették célba, érdeklődnek, hogy mi a helyzet a közel-keleti térségben Izrael miatt. Télen kerülnek előtérbe a távol-keleti utazások, melyek korábban érintették az ukrán-orosz légteret is. Akkor majd bizonyára felmerül, hogy milyen légi útvonalon közlekednek a gépek. Valószínűtlen veszély A katasztrófavédelem a megye veszélyeztetettségével kapcsolatban hivatalos oldalán úgy fogalmaz, hogy potenciális veszélyforrást jelent a polgári nemzetközi és belföldi légi forgalom, mely jelentősnek számít a nemzetközi légi útvonalak fő irányaiban. Hangsúlyozza azonban a dokumentum, hogy bár egy légi közlekedési balesetnek súlyosak a következményei, előfordulásának valószínűsége alacsony, mivel ritka a településsűrűség a megyében. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!