„Nők, nők, mindig cirkusz, mindig kiabálás!”

2014. február 24. 12:41 Sárik Petra

KRITIKA | Február 21-én a Békéscsabai Jókai Színház Carlo Goldoni örökérvényű darabját mutatta be, a Chioggiai csetepatét Kiss József rendezésében. A csetepaté témáját tekintve biztos kulcsa a sikernek, hiszen olyan hétköznapi problémákat boncolgat, mint a pletyka, a szerelem és a férfi-nő viszony.

Mik ezek?

X
A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Goldoni vígjátékát évek óta előszeretettel játsszák mind a vidéki, mind a fővárosi színházak, a telt ház pedig garantált. Hogy miért? Goldoni megreformálta az olasz komédiát nyelvileg és a szereplőket tekintve is, hiszen tipizált hősei egyaránt mutatják az emberi gyarlóságot és kicsinyességet: művei éppen ezért kortalanok. A ma embere éppúgy magára ismerhet a vígjátékba bújtatott jellemkritikában, mint Goldoni korában. A csetepaté nem merül filozófiai mélységekbe, viszont áthatóan mutatja be a női archetípusokat, a női nemet (olykor a női igent is) a maga naivitásával és lobbanékonyságával.

  A Chioggiai csetepaté jelmezes főpróbája, fotó: Lehoczky Péter A Chioggiai csetepaté jelmezes főpróbája, fotó: Lehoczky Péter

Szelíd mosoly, halk kuncogás, harsány és önfeledt nevetés: egy vígjátékban is vannak fokozatok, de a hatás elmaradhatatlan. A történet egyszerű: egy Velence melletti kis faluban, Chioggiában a csipkeverő asszonyok hazavárják férjeiket, a vélt és valós jövendőbeliket, miközben múlatják az időt – intrikával, gúnyolódással, féltékenykedéssel, no és persze pletykával. Meglepő a tükör, amelyet elénk tart a darab, s közben ijesztően igaz: igen, éppen olyanok vagyunk mi, 2014 lányai és asszonyai, mint Piszka Pasqua (Kovács Edit), Lepcses Lucietta (Fehér Tímea), Libera asszony (Nagy Erika), Dubbancs Orsetta (Komáromi Anett) és Tejfölös Chekka (Gubik Petra). Bennünk is dúl a megfelelési vágy, a rosszindulat, a szerelemféltés. Férjhez akarunk menni mindenáron, ahogy a chioggiai nők is, mert a társadalom ezt várja tőlünk, mégsem maradhatunk pártában.


A bonyodalmat Lajhár Toffolo (Vadász Gábor) megjelenése okozza, ugyanis Toffolo udvarolni szeretne Chekkának, szándéka mégsem egyértelmű: Luciettának és Orsettának vesz sült tököt, és ez éppen elég ahhoz, hogy Chioggiában a férfiak hazatértével kitörjön a csetepaté. Azért az erősebb nem is magára ismerhet a vígjátékban, a Toffolo-k köztünk élnek! A halászhajó kikötésével színre lép Toni (Bartus Gyula), Beppe (Tege Antal), Titta-Nane (Katkó Ferenc) és Fortunato (Csomós Lajos) is. Toni és Fortunato már házasok, azonban nyakukon van a cseppet sem édes teher, hogy húgaikat, sógornőiket férjhez adják. Az egyik oldalon az a pletyka indul el, hogy Lucietta ledérkedett, míg a másik részről Orsetta hűtlenségéről szól a fáma... A férfiak persze hisznek a pletykálkodásnak, meg is sértődnek - szokás szerint, és nekiesnek Toffolo-nak, aki mit sem tud a körülötte gyűrűző szóbeszédről. A támadások miatt a jegyzőhöz, Isidoro-hoz (Gulyás Attila) fordul segítségért; a törvény, az törvény, de ember legyen a talpán, aki rendet csinál Chioggia-ban és kibogozza a szálakat!


Goldoni vígjátéka ingoványos talajt nyújt a rendezőnek és színészeknek egyaránt, hiszen az egyszerűség számos buktatót rejt, meg kell találni az aranymetszést a valódi humor és az öncélú bolondozás között. A jókais csapatnak ez sikerült. A történet már önmagában vicces a félreértések kifinomult hálózata miatt, melyre a színészi játék jócskán rátesz, mégsem válik ripacskodóvá a darab. Csomós Lajos olyan megkapóan hozza Fortunato figuráját, hogy szem nem maradhat szárazon - na, de nem a szomorúságtól! Habár egy szavát sem lehet érteni a profi módon másodpercek alatt mondatokat elhadaró Fortunatónak, minden egyes megjelenésénél hangos hahotába kezd a közönség. A meg nem értés diszkrét báját nyújtja ez a figura, s ő viszi vállán az egész produkciót. Kiss József rendező a korai némafilmeket idéző gagekkel színesíti az előadást; Isidoro és Altiszt, törvényszéki kézbesítő (Szabó Lajos) jelenetei egyenesen a slapstick comedyt idézik. A jellemkomikumok mellett tehát számos helyzetkomikum is beépül a darabba.


A jókais Chioggiai csetepaté nem akar többet mondani annál, ami: szórakoztat és kikapcsol, megmutatja az igazi olasz temperamentumot anélkül, hogy hangzatos életigazságokat, létfilozófiai kérdéseket boncolgatna. Egyszerűen csak tükröt tart. Felismerhetjük magunkat a szerelemre vágyakozó nőkben, az intrikáló asszonyokban, az érzéseit kimutatni nem tudó férfiakban, vagy a kusza szerelmi szálakat kibogozó lelkes kívülállóban, akit néha már az őrület határára sodornak az intenzíven pulzáló emberi gyarlóságok és az egymásra mutogatás. Átlagos és kicsinyes figurák mind, mégis szerethetőek. Mindannyian chioggaiak vagyunk: „Éljenek a chioggiai nők!”.

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
„Nők, nők, mindig cirkusz, mindig kiabálás!”

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X
Ország, világ, gazdaság

Öt év után ismét Budapestre jön Sting

Öt év után ismét Budapestre jön Sting

A brit világsztár október 13-án lép fel a Papp László Budapest Sportarénában a tavaly ősszel megjelent albuma, a 57th & 9th európai turnéja keretében.

Meghalt a drum'n'bass egyik legismertebb alakja

Marcus Intalex halálának okát még nem hozták nyilvánosságra.

Imádta a Mézga családot? Itt van két elveszett epizód

Vasárnap reggeli matinénak tökéletes.

Svéd alkotás nyerte az Arany Pálmát

Svéd alkotás nyerte az Arany Pálmát

Nicole Kidman pedig különdíjat kapott.

BL: a Real, CR és Ramos is történelmet írhat – Puskásék még messze

BL: a Real, CR és Ramos is történelmet írhat – Puskásék még messze

A sorozat átnevezése óta nem volt még címvédés, sem olyan, hogy valaki három döntőben is betaláljon.

Add meg a császárnak, ami a császáré! – Totti visszavonultával „nincs értelme az életnek”

„Tottival az utolsó klasszikus futballista távozik, most már csak playstationjátékosok vannak a világon és robotatléták.”

NHL: felállt a Nashville 0–3-ról, de előnyben a címvédő

A Pittsburgh csupán 12-szer lőtt kapura a meccsen, mégis bevette ötször a Predators kapuját.

NB I: ennyi tabellán előzte meg a Videoton a Honvédot

NB I: ennyi tabellán előzte meg a Videoton a Honvédot

TABELLAPARÁDÉ. Tavaszi DVSC-bravúr, kövesdi mélyrepülés • Utolsó helyezett Újpest; ezüstérmes Fradi; bronzérmes MTK…

Bundesliga: gól 538 nap után, bent maradt a Wolfsburg!

Vierinha másfél év után betalált, a „farkasok” kettős győzelemmel abszolválták az osztályozót.

DVSC: távozik három légiós, köztük a téli „csúcsigazolás”

A következő napokban további változások várhatók a debreceni keretben.

Előző
  • Kos
  • Bika
  • Ikrek
  • Rák
  • Oroszlán
  • Szűz
  • Mérleg
  • Skorpió
  • Nyilas
  • Bak
  • Vízöntő
  • Halak
Következő

Mai horoszkóp

  • A barátság és a munkája során számos kapcsolatot köt. Sikersorozat következik életében. Szívügyek terén boldog, s bizakodó lehet.
Kos Bika Ikrek Rák Oroszlán Szűz
Mérleg Skorpió Nyilas Bak Vízöntő Halak
Megyei Piactér