Megnéztük a Gyulai Várszínház Hamlet-előadását

2013. július 8. 09:08 Sárik Petra
kritika | Klasszikus bosszúdrámával nyitott a IX. Shakespeare Fesztivál július 5-én Gyulán: Shakespeare legismertebb művét, a Hamletet állította színpadra a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház és a Gyulai Várszínház.

Mik ezek?

X
A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Akik a „Lenni, vagy nem lenni?”- monológot és Yorick koponyáját várták az előadás során, némi hiányérzettel térhettek haza, hiszen ez a Hamlet-értelmezés eltért a megszokottól, ötvözte a shakespeare-i szövevényes víziókat és álomvilágot, a 20. századi propagandát és diktatúrákat megidéző hangulatot, hogy a kettő elegyéből egy 21. századi szakrális élményt tegyen le elénk.

Szövegcentrikusan persze, fokozatosan közelítve az eredeti értelemhez Arany János és Nádasdy Ádám fordításán keresztül; megőrizve ezzel a fentebb stílt, mégis posztmodernné téve a drámát. Ahogy Bocsárdi László rendezőtől megszokhattuk már, a mainstreamtől elrugaszkodó technikákat alkalmaz, ezzel középpontba helyezve az emberi sorsokat és kapcsolatokat.


A színpad steril: vízhatlan, zsákszerű függönyök szolgálnak díszletként, hol a királyi palota funkcióját töltik be, hol pedig mozivászonként manifesztálódnak. A sterilitásra a fénytechnika is ráerősít, igazi minimál-látványvilág, hogy a konfliktusok ne vesszenek el a háttérben, könnyedén átlássunk a függönyön: az emberen. Aláfestésnek csobogó, csöpögő vízeffektek, néhol tengermorajlás: a vezető szimbólum a víz víziója Bocsárdi feldolgozásában.

A bosszúdráma számos pontján van kiemelkedő szerepe a víznek, hiszen a kád, melyből Hamlet (Mátray László) a darab elején kiszáll, metaforikusan több szereplő „megtisztulásához” is vezet, vagyis a tisztánlátás, a megértés pillanatát hivatott ábrázolni mind Polonius (Szakács László), mind pedig Ophelia (Benedek Ágnes) esetében. Ugyanakkor a halál is a vízhez köthető, gondoljunk csak Ophelia őrületből fakadó vízbefulladására, vagy arra, hogy Hamlet miképpen próbálta Horatiót (Kónya-Ütő Bence) titoktartásra ösztönözni. A víz ugyanakkor a feloldozás szimbóluma is: megható jelenet, amikor Hamlet király szelleme (Nemes Levente) atyai gondoskodással törli Hamletet, feloldozva ezzel fiát a gyász terhe alól, ugyanakkor figyelmeztetve őt a mindenek feletti emberi gonoszságra.

A víz tisztító ereje és a Purgatórium tisztító tüze – ahol Hamlet király van – is párhuzamba állítható:  a Purgatórium „gyötrő, kénköves lángjai” oldozzák fel a lelket, amint kiderül a valós halálok, és Hamlet képes lesz megbosszulni ezt; ez a földi létben a tudás, a másik bűnösségének és önnön bűnösségünknek felfedezése, megértése lesz, és az ezt követő, olykor őrületbe vezető lelki teher. Bocsárdinál tehát az az ősbűn kerül középpontba, melynek helyreállításával visszatérhetne a három világon átívelő egyensúly.

A darab szakralitását emelik a bibliai utalások is, így Hamlet mozdulatai gyakorta a krisztusi pózokat idézik, rájátszva arra az apa-fiú kapcsolatra, ahol a fiú beteljesítette a szintén nem evilági apa akaratát. A legfeltűnőbb bibliai utalás a jól ismert egérfogó-jelenetnél van: Hamlet az egyik japán színjátszási formát, a nót hívja segítségül, amikor meggyőződik Claudius (Pálffy Tibor) bűnösségéről, ezáltal a keleti kultúrkör keveredik a keresztény hagyománnyal, amikor Claudius egy lavórban megmossa a kezét a gyilkosság megtekintése után, ahogy Pilátus is tette. A jelenet egy tükör előtt zajlik, ami nem más, mint a beismerés, önmagunkba tekintés szimbóluma.

Claudius feloldozást vár, hiszen a bűnt bűntudatnak és megbocsátásnak kellene követnie, a megbocsátás itt azonban várat magára. Az olykor Krisztusként szenvedő, olykor pedig Kurt Cobainként őrjöngő Hamletnek – Mátray mindkét aspektust zseniálisan hozza – lehetősége nyílik megbosszulni apja halálát, ám fél, ha ima közben öli meg mostoháját, az mennybe megy.

A halál így is elkerülhetetlen, a párbaj mégsem szokványos színházi keretek között zajlik, hanem gondosan vágott, fekete-fehér filmen. Itt Hamlet és Fortinbras (Mátray László) figurája teljesen összemosódik, nem csupán a kettős szereposztás miatt: ez a megoldás feltételezheti azt, hogy Hamlet valóban megőrült, s mintegy skizoidként él tovább. Ugyanakkor a tér és idő is hirtelen átjárhatóvá válik, ahogy az első felvonásban kellékként szolgáló létra utalt erre. A szereplők is nézik a kivetített jelenetet, s közben mindannyian, még Claudius is megkapja az utolsó kenetet, transzcendens magaslatba emelve ezzel magát az embert minden bűnével együtt.

Ajánlott cikkek

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Megnéztük a Gyulai Várszínház Hamlet-előadását

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X
Ország, világ, gazdaság

Milyen a látása? Ez az applikáció azonnal megmondja

Nem kell hozzá orvos, csak egy telefon és egy miniszkóp.

Ilyen az, amikor szó szerint centiken múlik az élet (videó)

Ilyen az, amikor szó szerint centiken múlik az élet (videó)

Hektikusan manőverezett a sofőr, csodaszámba ment, hogy nem tarolta le a szembejövő két embert.

Arcképes emlékérmével ünnepli Trump beiktatását egy orosz acélgyár

„Trumpban bízunk” - mondja az érmék felirata.

Légiósok: egy „rendes srác” Hongkongban – Vadócz fényes jövőképe – videó

Légiósok: egy „rendes srác” Hongkongban – Vadócz fényes jövőképe – videó

Az első meccsén egyből kupagyőzelmet ünneplő középpályásnak a tapasztalatát is át kell adnia.

FTC: megegyeztek Kleinheislerről, Valenciába már utazhat

Már csak a papírmunka hiányzik • A középpályás nem egyedül érkezik a Werdertől.

Férfi kézi-vb: Ancsin nem számolgat; a fehéroroszok „az életükért küzdenek”

KEZDÉS: 20.45. Zárul a csoportkör, eldől, hol folytathatja a magyar válogatott.

Honvéd: milliárdos hongkongi befektetési alap vásárolná meg a Honvédot – sajtóhír

Honvéd: milliárdos hongkongi befektetési alap vásárolná meg a Honvédot – sajtóhír

A befektetőt elsősorban a Magyar Futball Akadémia érdekli.

DVSC: venezuelai válogatott játékost tesztelnek

A középpályás Frank Feltscher svájci korosztályos válogatott is volt. Tőzsér az új csapatkapitány.

Videó: Dzsudzsák gólpasszt adott, majd kiállították

A magyar támadó továbbra is nagyszerű formában futballozik, ám az öltözőfolyósón „történt valami”.

Előző
  • Kos
  • Bika
  • Ikrek
  • Rák
  • Oroszlán
  • Szűz
  • Mérleg
  • Skorpió
  • Nyilas
  • Bak
  • Vízöntő
  • Halak
Következő

Mai horoszkóp

  • A barátság és a munkája során számos kapcsolatot köt. Sikersorozat következik életében. Szívügyek terén boldog, s bizakodó lehet.
Kos Bika Ikrek Rák Oroszlán Szűz
Mérleg Skorpió Nyilas Bak Vízöntő Halak
Megyei Piactér