Egyfelvonásos manipuláció

2016. január 18. 16:05 Varga Fanni
KRITIKA | A Mario és a varázsló című Thomas Mann novella 1930-ban jelent meg, de üzenete ma is aktuális, hiszen azt közvetíti az olvasó felé, hogy bárki manipulálható, de a nagy többség vágyik arra, hogy ő maga is manipuláljon. A novellát Kovács Frigyes álmodta a Békéscsabai Jókai Színház színpadára, a szöveget pedig Zalán Tibor adaptálta.

Mik ezek?

X
A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Az előadást kezdődően — némi kellemetlen fejetlenséget, a szemfüleseknek pedig ijedtséget követően — a mindig higgadt Ügyelő, Kadelka László felkészítette a közönséget arra, hogy a színpadi adaptáció nem fogja követni a Thomas Mann novellájában használt nyelvezetet. Ahogy a darab rendezője, a Jászai Mari-díjas Kovács Frigyes korábban lapunknak is elmondta, a mű a ’20-as, ’30-as évek Németországában és Olaszországában volt aktuális, amikor előretört a fasizmus, de nem a környezet vagy éppen az adott korszak rekonstruálása volt a cél, hiszen a mű alapüzenete nem veszített aktualitásából. Így csöppentünk napjaink egy fiktív településének színházába.

A — vélhetően a fővárosból érkezett — bűvész-művész-hipnotizátor-manipulátor Cipolla (Gulyás Attila) főként faluként hivatkozik a településre, míg a „nézők” már városként emlegetik. Ezen település lakóközösségének szedett-vedett tagjai várják kíváncsian, sőt, türelmetlenül a híres varázsló előadását.

Fotó: A-Team/Nyári A. Fotó: A-Team/Nyári A.

Ezen a ponton vissza is kanyarodnék oda, miért is emeltem ki, hogy a színmű nem követi a novella nyelvezetét: a nézők között fellelhetünk vállalkozót (Koleszár Bazil Péter), aki olcsó öltönyét használja státuszszimbólumként. Kísérője az ízléstelenül öltözködő, nagyszájú, egyszerű, de lényegében jóindulatú felesége, akit Liszi Melinda testesít meg.

És persze ott vannak az alkoholgőztől felbátorodott harsány fiatalok, akik nem válogatják meg a szavaikat. A kis Üdvöskéhez (Rigler Renáta) képest a káromkodó kocsis is csak egy visszafogott úriember, ami nem fest éppen pozitív képet napjaink ifjúságáról.

Az egyik minden lében kanál nézőt Jancsik Ferenc játszotta, az ő karaktere bár mindig elégedetlen, mégis talán a legemberibb jellem volt függetlenül attól, hogy Mario volt az, aki folyamatosan szemben állt a szemfényvesztővel és annak értékrendjével. Míg az idősebb férfi nagy ritkán beékelt káromkodása meglepő, az amúgy választékos modorához képest, addig a fiataloknál már az feltűnő, ha egy mondatban nincs szalonképtelen kifejezés, ahogy erre Cipolla is felhívja a figyelmet. A fiatalok bekiabálásait egy idő után már túl életszerűtlennek és erőltetettnek találtam, így Mario manipulálhatósága mellett az eltúlzott játék is instabilitással ruházta fel a karaktert.

Thomas Mann művében az elbeszélő szemszögéből látjuk magunk előtt az eseményeket, de az előadás során, attól a pillanattól kezdve, hogy ellenőrizték a jegyeinket, ahhoz hasonló kellemetlenségeket is megtapasztalhattunk, melyeken keresztülment a narrátor és a családja. Úgy ültünk a nézőtéren, hogy nehéz volt eldönteni, külső szemlélők vagyunk-e, vagy szereplők, és itt érhető tetten a legnagyobb manipuláció, mely az első pillanattól kezdve a kabátok felvételéig végigkíséri a közönséget.

A darab egészére jellemző, hogy a novella minden cselekményére rátesz egy kiadós lapáttal. Ez érthető olyan szempontból, hogy a mű nem színpadra lett kitalálva, így kétségtelenül kemény munka lehetett adaptálni, főként úgy, hogy érdektelenebb részek is felkeltség a figyelmet, de én személy szerint azzal az érzéssel jöttem ki az előadásról, hogy a kevesebb több lett volna.

Tény, hogy egy egyszerű nyelvnyújtás, pusztán az utazás illúziója, vagy csak a hipnotizőr vakon követése kevés lett volna önmagában, de hogy a női résztvevőknek feltétlenül szexre éhes matrónáknak kellett lenniük, az már kicsit túlzás volt, pedig még prűdnek sem mondanám magam. Egyszer még humoros és éppen izgalmasan zavarba ejtő, másodjára viszont már unalmas megoldás.

A szélsőségek jellemezték a darabot, Cipolla filozofálásai a művészetről kétségtelenül mélyek voltak, de hosszabbak is annál, ami még ébren tartja a figyelmet. Majd hirtelen úgy beindultak az események, hogy csak győztük kapkodni a fejünket, valamint az interaktív megoldások miatt az izgalom is érezhetően fokozódott, majd az érezhetően magányos és magának való illuzionista újabb eszmefuttatásai tettek róla, hogy a pulzusszám újra normalizálódjon, a gondolat pedig elkalandozzon — beszélek továbbra is a magam nevében.

A bűvésztrükkök sokat várattak magukra, bár ez a novellában sem volt másként, viszont nem okoztak csalódást, ez pedig az előző színházigazgató, a Magyar Cirkusz miniszteri biztosa, Fekete Péter munkáját dicséri. Zalán Tibor a mű átírása során a gátlástalan és végtelenül cinikus Cipolla jellemét is átformálta, s kihámozta belőle a rendkívüli mélységekig elásott embert, aki esendő, magányos és támogatásra szorul. A támasza pedig nem más, mint néma és szomorú társa, a csellista, Brestyánszki Bernadett, aki fehér ruhájában és fehérre mázolt arcával olyan, mint egy kísértet. Mint Cipolla emberi mivoltának egy halovány kísértete, akibe a művész egy utolsó szalmaszálként kapaszkodik, amikor úgy érzi, kezd kicsúszni lába alól a talaj.

Ahogy már korábban beharangozták, az előadás, de az azt megelőző percek is sok meglepetést tartogattak, amiket nem fogok leleplezni a leendő nézők előtt, pedig bőven lenne mit boncolgatni velük kapcsolatban — példának okáért azt, hogy hogyan is merült fel Lincoln neve, és miért állta meg a helyét a párhuzam —, így nekik csak annyit üzenek: legyenek résen, hiszen az előadás során bármi megtörténhet, de tényleg, viszont arra sem árt felkészülni, hogy az események kiszámíthatatlan láncolata oly’ megszokottá válik, hogy a nyolcvanadik perc végére már csökkenti a meglepetések erejét, hiszen egyszerűen elvárttá válik.

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Egyfelvonásos manipuláció

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X
Ország, világ, gazdaság

Öt év után ismét Budapestre jön Sting

Öt év után ismét Budapestre jön Sting

A brit világsztár október 13-án lép fel a Papp László Budapest Sportarénában a tavaly ősszel megjelent albuma, a 57th & 9th európai turnéja keretében.

Meghalt a drum'n'bass egyik legismertebb alakja

Marcus Intalex halálának okát még nem hozták nyilvánosságra.

Imádta a Mézga családot? Itt van két elveszett epizód

Vasárnap reggeli matinénak tökéletes.

Svéd alkotás nyerte az Arany Pálmát

Svéd alkotás nyerte az Arany Pálmát

Nicole Kidman pedig különdíjat kapott.

BL: a Real, CR és Ramos is történelmet írhat – Puskásék még messze

BL: a Real, CR és Ramos is történelmet írhat – Puskásék még messze

A sorozat átnevezése óta nem volt még címvédés, sem olyan, hogy valaki három döntőben is betaláljon.

Add meg a császárnak, ami a császáré! – Totti visszavonultával „nincs értelme az életnek”

„Tottival az utolsó klasszikus futballista távozik, most már csak playstationjátékosok vannak a világon és robotatléták.”

NHL: felállt a Nashville 0–3-ról, de előnyben a címvédő

A Pittsburgh csupán 12-szer lőtt kapura a meccsen, mégis bevette ötször a Predators kapuját.

NB I: ennyi tabellán előzte meg a Videoton a Honvédot

NB I: ennyi tabellán előzte meg a Videoton a Honvédot

TABELLAPARÁDÉ. Tavaszi DVSC-bravúr, kövesdi mélyrepülés • Utolsó helyezett Újpest; ezüstérmes Fradi; bronzérmes MTK…

Bundesliga: gól 538 nap után, bent maradt a Wolfsburg!

Vierinha másfél év után betalált, a „farkasok” kettős győzelemmel abszolválták az osztályozót.

DVSC: távozik három légiós, köztük a téli „csúcsigazolás”

A következő napokban további változások várhatók a debreceni keretben.

Kövessen bennünket a Facebook-on!
Előző
  • Kos
  • Bika
  • Ikrek
  • Rák
  • Oroszlán
  • Szűz
  • Mérleg
  • Skorpió
  • Nyilas
  • Bak
  • Vízöntő
  • Halak
Következő

Mai horoszkóp

  • A barátság és a munkája során számos kapcsolatot köt. Sikersorozat következik életében. Szívügyek terén boldog, s bizakodó lehet.
Kos Bika Ikrek Rák Oroszlán Szűz
Mérleg Skorpió Nyilas Bak Vízöntő Halak
Megyei Piactér