A szeghalmi legenda, aki megnyerte az első Grand Prix-t

2013. szeptember 25. 11:11 Licska Balázs

A Szeghalmon 140 éve született Szisz Ferenc nyerte meg 1906-ban az első Le Mans-i Grand Prix-versenyt egy Renault-val. A sárréti város sportcsarnokában több kinagyított korabeli kép állít emléket a kiváló szerelőnek és versenyzőnek.

Mik ezek?

X
A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Szisz Ferenc szinte napra pontosan 140 évvel ezelőtt, 1873. szeptember 20-án látta meg a napvilágot Szeghalmon. Az iskoláit is helyben végezte, illetve Dobozon tanult gépészetet. Huszonhat évesen döntött úgy, hogy tudásvágyát és ambícióit külföldön igyekszik kamatoztatni. Ausztria és Németország érintésével – Ulmban például mozdonyvezető-segéd volt – került a francia fővárosba, Párizsba, egy autós kiállításon próbált magának munkát szerezni – mesélt az életút részleteiről Burányi Gyula, a Veterán magazin munkatársa.

– Franciaországban akkor több mint hatszáz autó- és motorgyártó cég működött. Ma is csodálkozom, hogy sikerült Louis Renault közvetlen munkatársává válnia. Ugyanis akkor még nem beszélte a nyelvet, csak németül tudott, és közismert, hogy a németeket nem igazán szerették arrafelé. 1900-ban lépett be a Renault fivérek híressé váló üzemébe. Hamar művezetővé és később próbaosztály-vezetővé vált. 1905-ig szerelő volt, utána pedig már az egyik versenyautót is vezette – folytatta a Svédországban élő szakíró, gyűjtő.

1906 nyarán rendezte meg a Francia Autóklub az első Grand Prix-versenyt Le Mans-nál, melyre Louis Renault három újonnan tervezett és épített géppel nevezett. Az induló 34 versenyző két nap alatt 1238 kilométert, tizenkét kört tett meg a háromszög alakú, 103,8 kilométer hosszú pályán. Szisz Ferenc már a negyedik körben az élre állt, nem is engedte ki a kezéből a győzelmet, toronymagasan, 32 perccel előzte meg a Fiattal induló Felice Nazzarót. Átlagosan 101,8 kilométer/óra sebességgel repesztett. A sikert 45 ezer frankkal honorálták.

1907-ben ugyanezen a versenyen második lett Felice Nazzaro mögött, 1908-ban pedig ismét a favoritok között tartották számon, de a harmadik körben szétment a Renault hátsó kereke, így fel kellett adnia a viadalt. 1909-ben kilépett a Renault-tól és Párizs egyik elővárosában saját műhelyt nyitott. 1914-ben ismét volán mögé ült az Alda cég felkérésére. Az Opelt vezető Carl Jörn azonban nekiment a kereket cserélő Szisz Ferencnek, aki a balesetet csak töréssel úszta meg. Ám egy kisebb viadalon később ismét indult, begipszelt kézzel.

– A befutott javítóműhelyének fejlődését és a pályafutását az első világháború törte meg. Mint „megbízhatatlan” bevándorlót, besorozták a gyarmati hadseregbe. Ám nyolc hónap után megbetegedett, tífusz miatt szenvedett, és mivel a gyógyulása hosszú ideig tartott, visszaküldték Párizsba – folytatta Burányi Gyula. A Breguet repülőgépgyárban, a szerelőüzemben kapott állást. Mint fogalmazott, élettörténete innentől szokványosnak mondható. Még elindult egy-két kisebb versenyen, taxizott, kisteherautóval fuvarozott.


A francia fővárostól mintegy 40 kilométerre, északra fekvő Auffargisban telepedett le, ott vásárolt magának még korábban egy házat, a Villa Dáliát. Szerény jövedelmét a konyhakert terméseiből egészített ki. Jövőre lesz 70 éve, hogy elhunyt. A síremlék ma is ott található, a Renault és a Francia Autóklub gondozza. 
 

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
A szeghalmi legenda, aki megnyerte az első Grand Prix-t

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X
Ország, világ, gazdaság

Így puskáztak a Ming-dinasztia diákjai

Több száz éves könyvecske került elő.

Megvan a pontos dátum, mikor nyílik a soroksári IKEA

Kicsit csúsznak, de nyár elején azért kinyitnak.

Megyei Piactér